toluesoft

مین‌فریم‌های قرن بیست‌و‌یکم

مین‌فریم‌های قرن بیست‌و‌یکم

اشاره:
ماهنامه شبکه - مین‌فریم‌ها با این‌که از دستگاه‌های قدیمی دنیای کامپیوتر محسوب می‌شوند، اما همچنان به ایفای نقش می‌پردازند و تاکنون استفاده از راهکارهای روزآمدتری چون محاسبات ابری نیز از استفاده قابل توجه از این دستگاه‌ها کم نکرده است. از این رو، با توجه به این‌که بسیاری از مراکز گوناگون در جهان همچنان به استفاده از مین‌فریم‌ها می‌پردازند، تولیدکنندگان محصولات ویژه مین‌فریم درصدد ایجاد تغییراتی در رابط کاربری و کارایی آن‌ها هستند و گفته می‌شود، این دستگاه‌ها که پیش‌تر باعث رونق کسب و کار شرکت‌هایی چون آی‌بی‌ام و CA شدند، همچنان به ایفای نقش خود در مراکز مختلف می‌پردازند. این بخش از آی‌تی با مشکلاتی نیز رو‌به‌رو است که کمبود متخصصان مجرب مین‌فریم از جمله آن‌ها است. در واقع، بخش عمده‌ای از کاربران مجرب مین‌فریم به کهولت رسیده‌اند و این برای مراکزی که همچنان از مین‌فریم‌ها استفاده می‌کنند یک چالش محسوب می‌شود
قابلیت‌های مین‌فریم‌های امروزی بیشتر نه براساس قدرت محاسباتی خود که معمولاً برحسب MIPS یا اجرای میلیون‌ها دستور در ثانیه تعریف می‌شود و براساس ساختار پایدار داخلی و پایداری و امنیت، اجزای ورودی و خروجی بیشتر و پشتیبانی از نرم‌افزارهای قدیمی‌تر سنجیده می‌شود.این دستگا‌ه‌ها معمولاً بدون این‌که مشکلی پیش بیاید سال‌ها کار می‌کنند و رفع ایراد آن‌ها طی فعالیت‌شان امکان‌پذیر است.روزآمد کردن نرم‌افزار در مین‌فریم چنان‌چه از Parallel Sysplex با به اشتراک‌گذاری فرآیندها استفاده شود، همزمان با فعالیتش امکان‌پذیر است. مین‌فریم‌های آی‌بی‌ام بیش از یک دهه است که به صورت مداوم و بی‌وقفه به خدمات‌دهی در مراکز گوناگون می‌پردازند و به‌روزرسانی سخت‌افزاری آن‌ها باعث قطع خدمات آن‌ها نشده است. دسترسی‌پذیری به آن‌ها باعث شده است که سال‌ها در مراکز مختلف به‌ویژه در مواردی که زمان قطع فعالیت یا downtime برای مراکز هزینه‌بر است، از آن‌ها استفاده شود. از این رو پایداری، دسترسی‌پذیری و خدمات‌دهی از ویژگی‌های مین‌فریم محسوب می‌شود. تا دهه 1970 بسیاری از مین‌فریم‌ها دارای واسط کاربر تعاملی شدند و به عنوان کامپیوترهای اشتراک زمانی و با پشتیبانی از صدها یا هزارها کاربر به‌صورت همزمان و پردازش دسته‌ای از آن‌ها استفاده شد. از دهه 1980بخش قابل توجهی از مین‌فریم‌ها از پایانه‌های گرافیکی پشتیبانی می‌کردند. امروزه مین‌فریم‌ها برای کاربران رابط‌های تحت وب را جایگزین ترمینال‌های دسترسی کلاسیک کرده‌اند: توسعه‌دهندگان و متصدیان این دستگاه‌ همچنان از پایانه‌ها استفاده می‌کنند. معمولاً بسیاری از مین‌فریم‌ها از چند سیستم‌ عامل پشتیبانی می‌کنند. از این رو، به عنوان چند کامپیوتر مجازی به ایفای نقش می‌پردازند. یک مین‌فریم می‌تواند جایگزین صدها سرور کوچک شود. برخی از فعالان این عرصه، پس از انقلاب محاسبات کلاینت/ سرور پیش‌بینی کردند که صنعت مین‌فریم رو به رکود خواهد گذاشت. اکنون، گفته می‌شود که محاسبات ابری رویداد قابل‌توجه بعدی خواهد بود، رویدادی که راهبرد جدیدی در محاسبات است و مین‌فریم همچنان بخشی از زیرساخت‌های قابل‌توجه آی‌تی محسوب می‌شود. مین‌فریم همچنان از اجزای اصلی محاسبات مراکز عمده خواهد بود. برنامه‌های مبتنی بر وب و back-end به سازماندهی تراکنش‌های پرسرعت، با حجم بالا نیاز دارند، درست همان گونه که مین‌فریم با امنیت و پایداری قادر به انجام آن است. برنامه‌های مین‌فریم قابل توجهی مانند CICS عرضه می‌شوند که برنامه دیگر نمی‌تواند مانند آن مثلاً در مراکز مالی و خرده‌فروشی کارایی داشته باشد
کاستی در تجربه‌ها
برای سازمان‌هایی که نمی‌توانند داده‌ها و پردازش‌های مین‌فریم را به محیط‌های محاسبات روزآمدتر تبدیل کنند، کاستی در تجربه‌های مورد نیاز برای راهبری این بخش از زیرساخت آی‌تی مشکلی اساسی است. مشکل بر سر سالخورده بودن برنامه‌نویسان مین‌فریم است که یا بیش از 55 سال سن دارند یا بازنشسته شده‌اند. CA یکی از فروشندگان محصولات آی‌تی است که مانند آی‌بی‌ام با ساخت مین‌فریم کار خود را رونق داد. Chris O'Malley، نایب رئیس اجرایی و سرپرست تجارت مین‌فریم CA اظهار می‌دارد که بسیاری از مشتریان آن‌ها همچنان سرمایه‌گذاری راهبردی‌ای در مین‌فریم‌های خود دارند، اما به‌دلیل کمبود تجربه، در مدرنیزه‌کردن آن‌ها با مانع مواجه‌اند. به گفته وی، CA از زیرساخت آی‌بی‌ام استفاده کرده و نرم‌افزارها و خدمات خود را تولید می‌کند. آن‌ها به ساخت اجزای بررسی‌کننده کارکرد مین‌فریم می‌پردازند که به کارآمدی فناوری مین‌فریم پرداخته و به صورت خودکار آن‌را با ساختارهای تنظیم کارآمد می‌سنجد. به گفته وی، CA ابزارهای سازماندهی مشابهی را توسعه می‌داد تا چنین مراکز عمده‌ای با استفاده از آن‌ها برای مانیتورکردن لایه‌های مختلف زیرساخت‌های روزآمدتر آی‌تی و دیتاسنترها آشنا باشند. Compuware نیز از این راهبرد تقلید کرد. این مرکز خدمات آی‌تی و نرم‌افزار ابزارهای سازماندهی خود، Vantage و Strobe را برای استفاده در محیط‌های مین‌فریم و توزیع شده یکپارچه کرده‌است. Compuware، مدعی است با توجه به کارایی برنامه‌هایی که شامل زیرساخت‌های توزیع شده و مین‌فریم هستند، سرپرستان آی‌تی با خطایابی سریع‌، قادر به کاهش مشکلات مشتری و تجارت و شناسایی، حل مشکلات با هزینه و زمان کمتر خواهند بود.
پایداری
Atul Bhovan، مشاور راهبردهای Compuware می‌گوید: «قدرت پردازش در مین‌فریم بیش از پیش بر استفاده مؤثر در تجارت در قرن بیست‌ویکم متمرکز شده است. برنامه‌های مین‌فریم نیازمند پایداری هستند.»بسیاری از سازمان‌ها درصدد کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش اصلی آی‌تی و کارکنان هستند. به‌ویژه زمانی‌ که تعداد دانش‌آموختگان یک بخش قابل توجه است. معمولاً مراکز گوناگون ناچارند، کارکنان قدیمی خود را که در کار با مین‌فریم‌ مجرب هستند، دوباره استخدام کنند. Bhovan می‌افزاید: «مثلاً مراکز گوناگون سال‌ها گروه متشکل از کارمندان مجرب آی‌تی را که برای برنامه‌های مین‌فریم برنامه‌های COBOL می‌نوشتند، ابقا کردند. اما بخش عمده این برنامه‌ها تاکنون دچار تغییراتی شده تا توسط یک Front-end وب قابل دسترس باشد، جایی که سازمان‌ها فاقد دانش مورد نیاز درباره مین‌فریم هستند. به گفته وی، مین‌فریم نیازمند یکپارچگی، ابزارهای شناسایی و مانیتورینگ است تا کارکنان آی‌تی‌ای که با محیط‌های مدرن‌تر محاسبات توزیع‌شده آشنا هستند، بتوانند از آن استفاده کنند. مانعی که پیش می‌آید این است که بسیاری از این Front-end های وب هم‌اکنون توسط تجهیزات پایانه گوناگونی از جمله کامپیوترهای شخصی و موبایل قابل دسترس هستند. اما Bhovan می‌گوید: «توسعه مین‌فریم هنوز باز نایستاده است. فروشندگان مین‌فریم در‌حال توسعه ابزارها و راهبردهایی برای استفاده دوباره از قابلیت‌های اصلی برنامه‌های مین‌فریم و استفاده از آن‌ها در تجهیزات کلاینت هستند. تحلیل کامل End-To-End در شناسایی مشکلات محتمل و به وقوع پیوسته نقشی قابل توجه ایفا می‌کند.»
مدرنیزه کردن
برای توسعه این قابلیت‌ها واسط کاربر مین‌فریم نیازمند مدرنیزه شدن است. به‌گونه‌ای که واسط گرافیکی آن شبیه یک مک مدرن باشد. از آنجا‌که فروشندگان نرم‌افزار و خدمات درصدد توسعه ابزارهایی جدید و یکپارچه برای محیط‌های توزیع‌شده و مبتنی بر وب مین‌فریم هستند، سازمان‌ها همچنان به کمک برای مدرنیزه کردن نیاز دارند.
آینده
در آینده توسعه یکپارچگی محیط‌های آی‌تی ترکیبی، به راهبردی میزبانی شده یا مبتنی بر خدمات دست خواهد یافت. آی‌بی‌ام در سال گذشته Platform Solutions را تملک کرد. این نرم‌افزار قابلیت اجرا کردن برنامه‌های مین‌فریم را روی سخت‌افزارهای ایتانیومی دارد. در آینده فقط تعداد اندکی از سازمان‌های خرده‌فروشی یا خدمات مالی چندملیتی قادر به استفاده از مین‌فریم Z10 آی‌بی‌ام خواهند بود و دیگر پلتفرم‌ها به ایجاد زمینه برای افزایش استفاده از مین‌فریم خواهند پرداخت. یک مرکز خدمات آی‌تی می‌تواند یک Z10 را برای استفاده مشتریانی که قادر به استفاده از قدرت مین‌فریم هستند، عرضه کند، اما نمی‌تواند هزینه آن را به عنوان خدمات متحمل شود. از این رو، محتمل است که تأثیرات سرورهای تیغه‌ای و محاسبات ابری در دیتاسنتر یاری‌دهنده قدیمی‌ترین محیط آی‌تی است. اما در آینده هر واقعه‌ای که برای مین‌فریم پیش‌ آید، چنین به‌نظر می‌رسد که تقریباً چهل سال دیگر نیز از مین‌فریم استفاده خواهد شد.
منبع:http://www.shabakeh-mag.com

تعداد بازدید : 3221
اشتراک گذاری:
هنوز دیدگاهی ثبت نشده‌است.شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

یک نظر اضافه کنید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد.زمینه های مورد نیاز هستند علامت گذاری شده *

امتیاز شما