پیشینهٔ تبلیغات تجاری در ایران-قسمت دوم (سالهای 1327 تا 1334)
در قسمت اول مهمترین رویدادهای تبلیغات تجاری ایران را تا پیش از سال1327 مورد بررسی قرار گرفت در این قسمت به مرور مهمترین وقایع تبلیغات تجاری بین سالهای 1327 تا 1334 میپردازیم. عمده مطالب این بخش از مجله پیام فردا شماره24نقل شده است. پیشرفتهای حرفه تبلیغات در این دوره شش ساله بینهایت ناچیز بود و بیلان این پیشرفت به شرح زیر عنوان شده است:
تهیه اسلاید و نمایش آن که خصوصاً در سینماها اوج گرفت. در طرحهای اسلاید که در ابتدا فقط متن تبلیغاتی را تشکیل میداد تصاویر ساده نیز وارد شد. نقاشهای مؤسسات تبلیغاتی طرح اسلاید را روی کاغذ سفید با مرکب نقاشی میکردند و عکاسخانهای که در خیابان سپه نزدیک چهارراه حسنآباد قرار داشت این طرحها را روی شیشههای مربع به سایز 6×6 سانتیمتر چاپ میکرد و چنانچه مشتری اسلاید رنگی سفارش میداد پس از چاپ طرح روی شیشه، نقاش مؤسسه تبلیغاتی شروع به رنگآمیزی میکرد. این شیشه در محل نمایش اسلاید که جداگانه در اتاق نمایش سینما نصب شده بود قرار میگرفت و قبل از شروع فیلم سینمایی روی پرده سینما منعکس میشد. در این دوره جز این تکنیک ساده تکنیک دیگری معمول نبود.
از سال1332 تا مدتها بعد تنها تغییری که در نمایش اسلایدهای سینمایی به چشم میخورد، ناطق کردن نمایش اسلایدها بود. بدین ترتیب که گفتاری بین 15 تا 20 ثانیه برای هر اسلاید روی نوار ضبط میگردید و متصدی نمایش همزمان با پخش گفتار هر اسلاید، نمایش همان اسلاید را نیز شروع میکرد.
طرحهای تبلیغاتی در روزنامه ها و مجلات
در فاصله بین سالهای 1327 تا 1334 تغییرات قابل توجهی در طرحهای تبلیغاتی و در نشریات صورت گرفت. در این فاصله شرکتهای وارداتی بزرگی شروع به کار کردند و شرکتهای مختلط ایرانی و اروپایی و آمریکایی در تهران یکی پس از دیگری تاسیس شدند. فرودگاه مهرآباد دارای تجهیزات مخصوص یک فرودگاه بینالمللی شد و شرکتهای بزرگ هواپیمایی فعالیتهای پرواز از فراز ایران و استفاده از فرودگاه مهرآباد را آغاز نمودند و همزمان برای جلب مسافرین ایرانی تبلیغات وسیعی را اجرا کردند.
در این دوره هنوز فعالیتهای تولیدی چندان رونق نیافته بود و واردات، حرفه اصلی بازرگانان ایرانی را تشکیل میداد. شرکتهای تولیدکننده خارجی برای تصاحب بازار ایران بودجههای قابل ملاحظهای را مستقیماً از طریق مؤسسات تبلیغاتی بینالمللی یا توسط نمایندههای محلی صرف تبلیغات میکردند، تبلیغات تجاری در این دوره رنگ خارجی داشت و جز در چند مورد محدود هیچ فکر و طرح ملی و ایرانی دیده نمیشد. بدین جهت حرفه تبلیغات حرفهای آسان و بدون نیاز به اطلاعات فنی لازم بود. هرکس میتوانست با در دست داشتن یک یا چند آگهی دهنده، مؤسسه تبلیغاتی دایر کند و نیز میتوانست از دستمزدی که بطور کارمزد و به آسانی به دست میآورد به این حرفه توسعه دهد.
در این دوره چند مؤسسه تبلیغاتی با سابقه که قبلاً به وجود آمده بودند توسعه یافتند و در حدود 50 مؤسسه تبلیغاتی جدید نیز پا به عرصه وجود گذاردند. همچنین در این دوران جراید بزرگتری رسانه تبلیغات قرار گرفتند و به از آنجاکه فیلمهای کوتاه مدت سیاه و سفید یا رنگی ممکن و با صرفه نبود و امکان خرج بودجههای بیشتر در سینماها وجود نداشت بدین جهت حدود 70درصد بودجه طرحهای تبلیغاتی در جراید و بخصوص در روزنامههای اطلاعات و کیهان خرج میشد.
یکی از قدیمیترین آگهیهای ایران که با شعر و تصویر در جراید درج میشد مربوط بود به نوعی قرص مسکن به نام “حب دکتر راس” شعر مذکور چنین بود:
آدمی بودی که خوردی لوبیا لوبیا بود به دهانش زولبیا
بعد از آن درد دل و اشکم گرفت شکمش درد و دلش بلغم گرفت
به این ترتیب اشعار مختلف بیش از هر کشور دیگری در متون موسیقی و در آگهیهای بازرگانی ایران در آن روزگار جا گرفته بود و هر روز نقش تازهای را به عهده میگرفت.
بررسیهای تبلیغاتی در کشور
در فاصله بین سالهای 1327 تا 1334 چند بررسی تبلیغاتی نسبت به بازار ایران توسط تولیدکنندگان خارجی به عمل آمد و برای اولین بار ظرفیت بازار ایران در مورد لوازم بهداشتی و آرایشی تا حدودی با ارقام مشخص گردید. شرکتهای مختلط ایرانی و خارجی که در این دوره پایهگذاری شده بودند درصدد سرازیر کردن انواع لوازم آرایشی و پودرهای لباسشوئی ساخت خارج در بازار ایران بودند و اطلاع بر قدرت جذب بازار ایران مهمترین کاری بود که میبایست قبلاً انجام شود.
در این دوره روش مراجعه به فروشندگان برای جمعآوری آمار فروش، مراجعه به منازل، جمعآوری نشریات و خواستهای مصرفکنندگان رونق گرفت. در این راستا در شرکتهای بازرگانی دائره بررسی بازار در کنار دائره فروش تأسیس شد و شروع به فعالیت کرد. چند شرکت بازرگانی مهم کمکم شروع به تهیه آمار فروش و شناسنامه برای فروشگاههای تهران و مراکز استانها کردند و پایه یک مرکز فعال توزیع پخش محصول را پیریزی نمودند.
وسایل تبلیغاتی دیگر
در این دوره اطلاع بر اهمیت فروشگاهها و تأثیری که فروشندهها و فروشگاهها در ازدیاد فروش داشتند موجب شد که تهیه پلاکاردهای رنگی برای نصب در داخل فروشگاهها و مراکز عمومی و همچنین تهیه انواع وسایل ثابت تبلیغاتی برای نصب در ویترین مغازهها رونق گیرد. این قبیل وسایل اکثرأ در خارج از کشور تهیه میشد. زیرا در ایران هنوز صنعت تهیه گراور رنگی و چاپ تکاملنیافته بود و شرکتهای تبلیغاتی از عهده تهیه کارهای جالب رنگی برنمیآمدند.
در این دوره تابلوهای فلزی کم و بیش تهیه میشد، از این تابلوها برای نصب در سردر مغازهها و روی دیوارها استفاده میشد، همچنین از نوع بزرگ تابلوها برای نصب در کنار جادهها استفاده میگردید و برای اولین بار تبلیغات به شکل همهجانبه پیریزی شد.
آثاری از تولد نوزادی که بعدها خیابانها را پر کرد بوجود آمد. این آثار تابلوهای نئون بود که در این دوره در شکل کاملاً ابتدائی خود دیده میشد، تنها یک یا دو کارخانه با تهیه تابلوهای نئون فعالیت خود را آغاز میکردند و میرفت که این وسیله جالب تبلیغاتی تدریجاً شکل گیرد و رشد کند.
شروع به تهیه کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی نیز یکی دیگر از پدیدههای این دوره است. به خصوص واردکنندگان لوازم آرایشی ضمن کالاهای وارداتی تعداد زیادی کاتالوگ و بروشور نیز وارد ایران کردند که در ابتدا فقط آدرس واردکننده روی آن چاپ میشد، ولی بعدها متن بروشورها و کاتالوگها نیز به فارسی برگردانیده شد و به صورت یک وسیله کاملاً فارسی و قابل استفاده برای مصرفکنندگان ایرانی درآمد.
همچنین کاتالوگهای شرکتهای واردکننده اتومبیل از جمله مهمترین و نفیسترین کاتالوگها بودند و بروشورهای واردکنندگان لوازم آرایشی زیباترین نوع بروشورها را تشکیل میدادند.
یک نظر اضافه کنید
شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد.زمینه های مورد نیاز هستند علامت گذاری شده *
امتیاز شما